Projektas „Žaidžiame ekologiją – žinau, noriu sužinoti, sužinojau“ Kairių lopšelyje-darželyje

2024 m. gegužės – spalio mėnesiais, Šiaulių r. Kairių lopelyje-darželyje „Spindulėlis“, įgyvendintas aplinkosauginis projektas „Žaidžiame ekologiją – žinau, noriu sužinoti, sužinojau“. Šio projekto įgyvendinimo metu plėtojome praktinės aplinkosaugos idėjas ir lopšelio-darželio teritorijoje įrengėme dar daugiau tikslinių erdvių patirtiniam vaikų ugdymui dalyvaujant ne tik augalų auginimo veiklose, bet ir skirtas močiučių gėlynuose augusiems augalams, naminiams gyvūnams, paukščiams prisiminti ir žinioms apie prosenelių, senelių puoselėtus augalus, augintus naminius gyvūnus, paukščius papildyti bei pažindintis. Nuo pat ankstyvo pavasario grupėse įrengti žaliosios palangės kampeliai, kuriuose pasėtos daržovės, uogos, prieskoninės žolelės ir gėlės. Jos gegužės mėnesį buvo perkeltos į lauko erdves: šiltnamį, pakeltas lysves, augalų lovelius, auginimo maišus, kur buvo stebėti šakninių daržovių augantys gumbai, gėlių vazonus, gėlynus. Šiemet jau sulaukėme pernai pasodintų vaismedžių ir vaiskrūmių derliaus, tad nuo pavasario vaikai jau galėjo stebėti šio derliaus augimo etapus ir mokytis juos atskirti, lyginti, pavadinti.

Puoselėjant etnines tradicijas įrengtas „Močiutės gėlių darželis“ kuriame pasodinti augalais augę močiučių gėlynuose. Gėlyne augalai pasodinti pagal sezoną, žydėjimo laiką, rūšis, tarpusavio suderinamumą, pavėsio ir saulėtas zonas, pavasario, vasaros, rudens gėlių įvairovę, kad kuo ilgesnį laiką šioje erdvėje vaikai galėtų veikti, tyrinėti, lyginti, eksperimentuoti ir atrasti.

Įrengėme ir „Laukinės pievos“ erdvę, kurioje vaikai turėjo galimybę apžiūrėti, aptarti kuo ji naudinga gamtai, planetai. Pažintinę, patyriminę veiklą šioje erdvėje vaikai įtvirtino lauko kūrybinėje erdvėje, stebėjimus žymėdami stebėjimų lapuose, piešdami, ieškodami informacijos QR kodų pagalba, knygelėse, enciklopedijose.

Kadangi šiuolaikiniai vaikai visiškai nepažįsta naminių gyvūnų ir paukščių, jų neskiria, negeba taisyklingai pavadinti, nežino jų naudos, lopšelio-darželio teritorijoje įrengta naminių gyvūnų ir paukščių maketų erdvė „Kas tvartelyje gyvena?“. Šioje erdvėje vaikai galėjo pažindintis su naminiais gyvūnais, paukščiais: apžiūrėti, lyginti, skaičiuoti, pavadinti, mokytis jų skleidžiamų garsiažodžių, aiškintis jų auginimo sąlygas, naudą.

Įsigijus lauko sandėliuką, vaikiškų sodo, daržo įrankių, žaislų, vaikai turėjo galimybę savo darbinę, patyriminę veiklą vykdyti su jiems pritaikytomis priemonėmis, mokėsi visus daiktus sudėti į jiems skirtą vietą – sandėliuką.

Neformaliojo ugdymo būrelis ,,Zoolendas“, kurio tikslas – vaikų ugdymas gamtos pažinimo ir ekologinio ugdymo srityse, įrengtose erdvėse vedė veiklas, kurių metu dar labiau buvo įtvirtintos vaikų žinios, įgūdžiai, gebėjimai, patirtys. Parengta metodinė medžiaga veikloms įrengtose erdvėse padėjo kokybiškiau įveiklinti erdves ir įgyvendinti veiklų idėjas.

Suteikiant dar daugiau žinių apie mus supančią aplinką, puoselėjant vaikų galias globojant gamtą ir ugdant meilę jai, projekto įgyvendinimo metu organizuoti rytmečiai, įgyvendinti projektai įtraukiant ir socialinius partnerius.

Pasisėmę praktinės patirties, projekto dalyviai tęstinumą vykdys ne tik akademiniu lygmeniu, ne tik sukurtose erdvėse, bet organizuos išvykas ir į netoliese esančias gyventojų sodybas, susitikimus su sodininkais, daržininkais, ūkininkais, tikslu toliau plėtoti patirtį ekologinės savimonės srityje, formuojant tinkamą vaiko ir gamtos sąveiką.