2023 m. gegužės – rugsėjo mėnesiais, Šiaulių r. Kairių lopšelyje-darželyje „Spindulėlis“, įgyvendintas Šiaulių rajono savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo lėšomis finansuotas aplinkosauginis projektas „Daržas, sodas – mūsų draugas“. Projektu siekta sukurti neformalią, žalią edukacinę erdvę, skirtą ikimokyklinio amžiaus vaikų pažintinių gebėjimų, ekologinės kultūros, gamtamokslinio raštingumo ugdymui. Todėl dar prieš įgyvendinant projektą, jau nuo ankstyvo pavasario, grupėse, pedagogai kartu su vaikais ir jų tėveliais, įrengė žaliuosius kampelius, kuriuose pasėjo daržoves, uogas, prieskonines žoleles ir gėlytes, kurios vėliau puošė įstaigos aplinką. Gegužės mėnesį daržovės, uogos, žolelės persikėlė į lauko erdves: pakeltas lysves, augalų lovelius ir į naujai pastatytą šiltnamį. Pasodinti iš sėklyčių užauginti pomidorai, agurkai, paprikos, moliūgai, uogos ir vaistažolės. Lopšelio-darželio sode pasodinti augalai: dvi obelys, kriaušė, šermukšnis, agrastų, juodųjų ir raudonųjų serbentų krūmeliai. Šiemet vaismedžių ir vaiskrūmių derliaus nesulaukėme, tačiau galėjome mokytis juos atskirti, lyginti, pavadinti. Įrengtas gėlių takelis: pasėti gvazdikėliai, pasodintos hortenzijos, smailiažiedės, lendrūnai, ledinukai, levandos, krokai. Gėlynai padėjo susipažinti su gėlių įvairove, jas lankančiais vabzdžiais, metų sezoniškumu (kada sodinama, kraunami žiedai, nužydi ir pan.) bei ugdė estetikos suvokimą. Vaikai tyrinėjo saulės šilumos poveikį lauke ir šiltnamyje augantiems augalams, stebėjo, laistė, prižiūrėjo savo augalus, pasinaudodami plančetėmis, QR kodais ir enciklopedijomis ieškojo informacijos apie juos. Stebėdami savitus augalus, vaikai skaičiavo, matavo jų lapus, žiedus, vaisius, tikrino ar lapai neruduoja ar jų nepuola kenkėjai ir spręsdami problemas ieškojo sprendimo būdų į tai įtraukdami ir tėvelius. Kai augalai užaugo juos nuskynė, nuplovė, svėrė, skrodė, skaičiavo sėklas esančias augale, ragavo, valgė, gamino, atliekas kompostavo.
Manome, kad visos lopšelio-darželio bendruomenės dalyvavimas šiame projekte skatino visus domėtis ekologijos ir aplinkosaugos pradžiamoksliu bei santykiu su aplinka. Praktinės veiklos sudarė sąlygas formuoti tinkamą vaiko ir gamtos sąveiką, ugdant atsakomybę už aplinką, gamtą. Žinios ir įgūdžiai, kuriuos vaikai gavo vykdomo projekto metu, tapo geru pagrindu bei papildymu ugdyti(s) atsirandantiems ir jau turimiems vaikų įgūdžiams, gebėjimams ir suvokimui.